چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳

زرین نپتا

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس خواستار شد

مهم | عدم تغییر در محاسبه قیمت پایه محصولات پتروشیمی

مهم | عدم تغییر در محاسبه قیمت پایه محصولات پتروشیمی
شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس در نامه ای به رییس دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی و در پاسخ به نامه های اتحادیه سراسری تأمین نیاز و انجمن ملی پلیمر، خواستار ایجاد مکانیسمی شفاف برای مشخص شدن میزان مصرف واقعی محصولات عرضه شده در بورس کالا در صنایع شد.

به گزارش ویکی پلاست، شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس در این نامه آورده است: افزایش حدودا 30 درصدی معاملات در سال 1399، همواره این پرسش را ایجاد می کند که آیا صنایع پایین دستی در نتیجه افزایش تولیدات خود، منتج از افزایش تولید و نرخ رشد اقتصادی، به افزایش مواد اولیه نیاز داشته، یا محصولات عرضه شده در بورس کالا، به دست مصرف کننده نهایی نرسیده است؟!

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

سرکار خانم مهندس طهماسبی
رییس محترم دفتر توسعه صنایع پایین دستی

موضوع: عدم تغییر در محاسبه قیمت پایه محصولات پتروشیمی

باسلام و احترام

بازگشت به نامۀ شمارۀ 990909001، مورخ 1399/09/09 اتحادیۀ سراسری تعاونی‌های تامین نیاز صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و نامۀ شمارۀ 99/220 مورخ 1399/09/15 انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، به استحضار می‌رساند:

1- از عمده دلایل عدم استقبال خریداران از محصولات پتروشیمی عرضه شده در بورس کالا ثبات نسبی قیمت ارز و کاهش فاصلۀ قیمتی ارز در بازار آزاد با ارز نیمایی است. به نحوی که هرچه این تفاوت بیشتر شود، تقاضای خرید نیز بیشتر می‌شود و پندار موجود از این شرایط افزایش تقاضای واسطه‌ای است.

2- در 7 ماه نخست سال 1399، نوسانات ارزی و در نتیجۀ آن، تقاضای کاذب ایجاد شده در بورس کالا موجب از دست رفتن فرصت‌های تجاری صادراتی و عدم تحقق تعهدات ارزی شرکت های تولیدی پتروشیمی و در نتیجه، فشار بر بازار ارز شده است.

3- همان‌گونه که استحضار دارید، افزایش حدوداً 30 درصدی معاملات در سال 1399 با فرض نکات یاد شده در بالا، همواره این پرسش را اینجاد می‌کند که آیا صنایع پایین دستی در نتیجۀ افزایش تولیدات خود، منتج از افزایش تولید و نرخ رشد اقتصادی، به افزایش مواد اولیه نیاز داشته یا محصولات عرضه شده در بورس کالا به دست مصرف کنندۀ نهایی نرسیده است؟! بنابراین مجدداً خواهشمند است در مکانیسمی شفاف مشخص شود چه مقدار از محصولات عرضه شده در بورس کالا در این صنایع مصرف شده و در صورت صادارت، آیا تعهدات برگشت ارز به منظور تنظیم این بازار نیز در آن دیده شده است یا خیر؟

4- روند افزایش قیمت محصولات عرضه شده در بورس کالا به دلیل افزایش قیمت جهانی اشت، همان گونه که در صورت کاهش به همان صورت اعمال می‌شود و به صورت همسان در بحث خوراک مور نیاز بخش تولید مجتمع‎های پتروشیمی نیز در بازار جهانی مشاهده می‌گردد، قیمت اتیلن، پروپیلن، PX و ... همگی روند افزایشی را طی می‌کنند که این خود بر افزایش هزینه های تولید نیز اثر دارد و اعمال تخفیف در فرمول‌های قیمتی محصولات عرضه شده در بورس کالا را توجیه‌پذیر نمی‌نمایند.

5- مقادیر کف عرضۀ اعلام شده توسط دفتر صنایع پایین دستی پترشیمی، با وجود هشدارها و نامه نگاری‌های انجام شده در بعضی موارد تا 130 درصد مقدار تولید بوده است که این موضوع دو تهدید را به وجود می‌آورد:

الف) عدم امکان ایفای تعهدات فروش بورسی و در نتیجه شکایات واصله و برداشت هزینه های مذکور از حساب مجتمع‌ها؛ ب) عدم امکان عرضۀ صادراتی و بسته شدن شریان صادرات و ارزآوری کشور و از دست رفتن مشتریان و کانال‌های محدود باقی مانده.

6- پیرونامه شماره 108/55326-ص‌پ مورخ 1399/09/09 دبیر محترم کمیته تخصصی پتروشیمی و بند سوم نامه حاضر، خواهشمند اشت به منظور جلوگیری از ایجاد رانت خصوصاً تفاوت قیمت بین خرید در بورس کالا و بازارهای صادراتی کشورهای همسایه و نیز کمک به مصرف‌کنندگان واقعی از طریق لستفاده از راهکارهای حمایتی، نسبت به شفاف سازی اقدام مقتضی معمول نمایند.

رضا عبادزاده
مدیرعامل



 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟